Prestatiedruk middelbare school

Het schooljaar is weer  begonnen en daar komt stress bij kijken. Veel leerlingen geven aan dat ze last hebben van een vorm van stress of prestatiedruk. Dit omdat er huiswerk gemaakt moet worden, het sociaal leven onderhouden moet worden, de sociale media profielen up to date moeten zijn, er moet ook wat verdiend worden met bijbaantjes en daarnaast moet er ook nog tijdens de lessen opgelet worden?  Sommige hebben geen idee hoe ze alle bovenstaande kunnen balanceren en krijgen hier ook weinig mentorschap in.

Neemt de prestatiedruk toe?

Sociologen en organisaties voor psychische hulp geven aan dat stress toeneemt onder de tieners en dat er meerdere oorzaken zijn hiervoor. Een voorbeeld werd gegeven dat wanneer leerlingen naar een vervolgopleiding willen, zij erop kunnen rekenen dat er om een cijferlijst wordt gevraagd. De achterliggende gedachten is dat hoe ‘beter’ de opleiding, hoe strenger er naar de cijferlijst wordt gekeken en des te meer spanning er is tussen de leerlingen. 

Ook de 16-jarige Danny, die vorige week begonnen is aan 4-havo, is bang dat hij ‘weer’ een vorm van stress of prestatiedruk gaat ervaren. Danny wilt graag af en toe wat met zijn vrienden doen, maar hier heeft hij bijna geen tijd voor. Hij moet iedere dag van 8 uur tot 4 of 5 uur naar school en daarnaast werkt Danny nog 5 dagen in de week in de avonduren om in het weekend wat leuks te kunnen doen. 

Prestatiedruk door hun ouders

Naast dat het ambitieniveau van een individu hoog gestegen is, is de druk die wordt opgelegd vanuit hun ouders de grootste factor voor het veroorzaken van prestatie druk en/of stress. Dit begint al vroeg, namelijk op de basisschool in groep 7 met de landelijk bekende Cito-toets. Aan kinderen van 11 jaar uitleggen dat de toets van groot belang is voor de koers van hun toekomst is natuurlijk niet verstandig… Tot en met groep 6 zijn de basisscholen leuk, maar vanaf het jaar daarop schiet iedereen in de stress. De ouders van de leerlingen doordat zij het beste schooladvies willen, hierdoor ervaren de leerlingen weer prestatiedruk en ook leraren ervaren stress doordat de leerlingen beter ‘moeten’ presteren. “Er moet goed en hoog gescoord worden, anders mag jij niet naar je favoriete school”. 

Pushen we onze kinderen te hard of moeten we meer prestatiegericht opvoeden zoals bijvoorbeeld in China?

Terug naar Leerlingenzorg